Yellowstone en de Beartooth Highway - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Theo en Linda Droog - WaarBenJij.nu Yellowstone en de Beartooth Highway - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Theo en Linda Droog - WaarBenJij.nu

Yellowstone en de Beartooth Highway

Door: Theo en Linda

Blijf op de hoogte en volg Theo en Linda

18 September 2024 | Verenigde Staten, West Yellowstone

12-9-24 Yellowstone, na eerst onze camping te hebben opgezocht en ons hebben gemeld zijn we richting West Yellowstone gereden, een klein stadje net buiten Yellowstone NP. Veel winkeltjes met allemaal dezelfde spulletjes gericht op de toeristen. Natuurlijk toch wat gekocht [e-1f609].

Omdat we er een lange dag op hadden zitten gingen we terug naar de camping maar door dat het regende konden we de vuurpit niet gebruiken. Dus binnen in de camper gekookt en na het eten een potje yatzee gespeeld en vroeg naar bed.

Om half zeven opgestaan en richting Old Faithfull, een geiser die elke 90 minuten tot uitbarsting komt. Omdat hier heel veel toeristen komen en de parkeerplaats snel volstaat wilden we hier vroeg zijn om dit spektakel mee te maken. Na een 20 minuten wachten was het moment daar en spoot Old Faithfull zijn kokende water 10 tallen meters hoog de lucht in. Onze verwachtingen waren zo hoog dat het eigenlijk tegenviel en we dachten allebei: “Is dit het?”. Niet alleen wij maar ook anderen die naast ons stonden hadden dezelfde ervaring en liepen toch wel wat teleurgesteld weg. Naast Old Faithfull stond een Lodge en we besloten daar koffie te gaan drinken. In een hoek van deze grote zaal zat een man die, bleek later fotograaf David Peterson, te zijn en zijn foto’s signeerde en er een persoonlijke boodschap bij schreef. Uiteraard zochten we een mooie foto uit en de fotograaf signeerde deze voor ons. Een mooie herinnering aan Yellowstone. Na de koffie reden we door naar de Mud geiser. Deze vonden we erg bijzonder, het leek alsof hete klei omhoog spoot uit tientallen gaten in de grond. Rondom deze geiser was een bordwalk aangelegd en kun je alles van dichtbij bekijken. Tot onze vreugde passeerden we ook nog een aantal bizons die vrij dichtbij kwamen en we ze goed konden fotograferen. Natuurlijk hielden we wel een veilige afstand want hoe lief ze er ook uit zien ze blijven gevaarlijk en kunnen uit het niets aanvallen.

14-9-24 Wederom vroeg op omdat we vandaag een aantal geisers wilden gaan zien. Omdat we wisten dat het erg druk zou worden bij de Panoramic Geiser, die mooie gekleurde die je meestal in folders ziet staan, weer vroeg op en om 7 uur stonden we op een mooi plekje bij de parkeerplaats. Ook nu weer het gemak van de camper want we hadden nog niet ontbeten dus keteltje op voor een kopje thee, eitje koken en rustig van ons ontbijtje genieten. Na het ontbijt op weg naar Panoramic Geiser, helaas was het er mistig en was er niet veel van te zien. Terug naar de camper waar we een bakkie koffie hebben gezet, boekje zitten lezen in afwachting van de zon. Gelukkig kwam deze na niet te lange tijd tevoorschijn en liepen we het rondje nog eens en hadden nu beter zicht op de Geiser. In de verte zagen we mensen halverwege een berg staan die vanuit daar een nog mooier uit zicht hadden op deze Geiser dus ja wat doe je dan, er ook naar toe. Vanaf een andere parkeerplaats ging de route omhoog tot aan de plek vanwaar je het mooie uitzicht had. Na de nodige foto’s te hebben gemaakt besloten we een stukje verder te lopen en dit werd uiteindelijk een mooie Hike naar een waterval die toch wel bijna vier uur in beslag heeft genomen. We liepen op smalle paadjes door een enorm dik bos heen, hier zag je letterlijk door de bomen en bos niet meer. Uiteraard hadden we onze voorzorgsmaatregelen genomen en hadden voldoende water, wat te eten en Bearspray bij ons.

We kijken weer terug op een mooie dag.

15-9-24 Vandaag vertrokken naar Red Lodge via de Beartthooth Highway. Dit is een geweldig mooie route die je meeneemt door dalen en hoge bergen. We stonden zelfs in de sneeuw. Voor ons is dit tot nu toe de mooiste route die we hebben gereden in Amerika, al gaan we nog naar Rocky Mountains NP en daar gaan we de TRR, Trail Ridge Road rijden en mogelijk dat deze nog mooier gaat zijn.

Onderweg zagen we overstekende herten en een kleine kudde bizons. We stonden vooraan en konden zo de dieren van redelijk dichtbij bewonderen. Deze weg is zo mooi dat je elke 100 meter een nieuw prachtig schilderijtje ziet. Uiteindelijk kwamen we aan in Red Lodge waar we bij een KOA camping hadden gereserveerd. We werden hier zeer hartelijk ontvangen en de campingeigenaar begeleidde ons naar onze plek, gelijk naast het toiletgebouw dat tot in de puntjes was verzorgd. Na het douchen in de camper, wat toch klein en laag is, snel een lekkere warme douche genomen en daarna was het al weer tijd voor het avondeten. De campingeigenaar had ons in het stadje een restaurant aanbevolen en besloten we daar dan ook maar gebruik van te maken. Zoals met alles in Amerika waren de porties aan de (hele) ruime kant en was de Doggie Bag dan ook een mooie uitkomst om de volgende dag het restant als lunch te eten.

16-9-24 De tweede dag in Red Lodge hebben we het rustig aan gedaan, getankt, propaan bij laten vullen, een boodschapje in de plaatselijke supermarkt en een beetje rondgelopen in het stadje waar we in sommige winkels leuke gesprekken hebben gehad met de locals. Het valt ons wel op dat er weinig tot niets wordt gezegd over de komende verkiezingen. Eén man vertelde ons dat men er niet over praat en zijn wat angstig om voor hun mening uit te komen.

's Avonds lekker bij de camper gezeten en genoten van de rust en een lekker wijntje gedronken.

• 18 September 2024 - 08:54

Roland En Anita De Wasl:

Hoi Theo en Linda, vandaag heel wat leesvoer voor de kiezen gehad maar o zo leuk om te lezen. Yellow is mooi maar zeker ook zeer toeristisch geworden . Eigenlijk (te) maar begrijpelijk. Uit jullie verslagen maak ik op dat het weer wat wisselvallig is, of interrumpeer ik dat verkeerd? Maar jullie vervelen je geen moment, dat is een goed teken [e-1f44d][e-1f3fc]. Maar ongemerkt vliegen de dagen voorbij hè. Hier kijken wij uit naar jullie volgende verslag en avonturen.

• 18 September 2024 - 09:01

Laxmi:

Het is zo leuk om jullie verhalen en ervaringen te lezen. Het zijn mooie foto's. Geniet er samen van [e-1f60a]

• 18 September 2024 - 11:33

Miranda:

Ik dacht al waar blijft de update of zijn jullie door een beer opgegeten. Mooie foto's en leuke verhalen, genieten voor jullie hoor

• 18 September 2024 - 14:06

Ellen:

Hoi hoi. Wee leuk om te lezen

Stiekem best een beetje jaloers hoor maar ik ben blij dat jullie er van genieten!!